Jak správně vybrat plášť na kolo?

Co znamenají různá označení velikostí plášťů?

Dnes se velikosti plášťů určují dle evropské normy ETRTO (European Tire and Rim Technical Organization). Toto označení (např. 50-559) udává šířku 50 mm a vnitřní průměr pláště 559 mm. Toto označení lze jednoduše přiřadit k velikosti ráfku.

 

Označení udávané v palcích (např. 26x2,35) znamenají vnější průměr pláště 26" a jeho šířku 2,35". Toto značení s sebou ovšem nese určité nepřesnosti. Například průměr 559 mm (MTB), 571 mm (Triathlon) a 590 mm (Holandská cestovní kola) jsou všechny označovány jako 26". Pláště s vnitřním průměrem 622 mm a 635 mm jsou označovány jako 28" a paradoxně jsou pláště s hodnotou 630 mm označeny jako 27".

Tohoto značení se však užívá i nadále, jelikož je nejrozšířenější a pro většinu uživatelů srozumitelnější než klasické označení.

 

Francouzské označení (např. 700x25C) se používá převážně u silničních plášťů. Tato hodnota udává vnější průměr pláště 700 mm a šířku plášě 35 mm. Písmeno na konci, tedy C odkazuje na vnitřní průměr a ten je v tomto případě 622 mm. Francouzské označení není určeno pro všechny velikostu, proto se nepoužívá napříkad u MTB plášťů.

 

Co je to "drátový plášť"?

Pojem drátový plášť vychází z toho, že má v patce pláště drát. Toto výrobní řešení je nejrozšířenější a levné. Nevýhodou je téměř žádná skladnost a vetší hmotnost.

Co je to "skládací plášť"?

Skládací plášť je v podstatě opak drátového pláště. V patce tohoto pláště je namísto drátu použit kevlar a proto lze plášť jednoduše složit a je i o cca 90 g lehčí. V současné době je tento typ pláště nutný pro bezdušové systémy. Své využití mají i ve sportovním odvětví, kde se používají hlavně kvůli své hmotnosti. Co oceníte, je především snadná montáž i demontáž těchto plášťů, kterou lze zvládnou i rukou.

Co je to "galuska"?

Galuska, také Tubular nebo Colléje duše všitá přímo do pláště. Ten se pak lepí na speciální ráfek.

Mnoho profesionálních jezdců na galusky nedá dopustit, jelikož pocit jízdy na nich je prostě lepší. Lépe se odvaluje a je poddajnější v zatáčkách. Velkou předností galusky jsou její vlastnosti při defektu, jelikož plášť zůstane dále na ráfku. Jezdec tedy nemusí zastavovat, ale pomalou jízdou vyčkat na příjezd doprovodného vozidla.

Neváhodou galusek je manipulace s nimi. Nalepení galusky na ráfek pomocí lepidla je mnohem obtážnější, než nazutí drátového pláště. Také nelze galusku jednoduše zaleput záplatou, jako normální duši. Při malých defektech si můžeme vypomoct těsnící tekutinou, ovšem při velkých defektech je nutno vyměnit galusku celou. Výroba galusek je mnohem nákladnější a proto jsou kvalitní galusky tak drahé.

Co je to "bezdušový plášť"?

U bezdušových systémů (nazývaných taky Tubeless) není zapotřebí žádná duše. Plášť i ráfek jsou vyrobeny tak, že se navzájem těsní. Je ovšem zapotřebí plášť a ráfek na to určený nebo sada, díky které si můžete své ráfky upravit na bezdušové.

Bezdušové pláště mají mnoho výhod. Jsou to nízká hmotnost, záběr, přilnavost a ochrana proti defektu. Tyto pláště mají mnohem lepší grip, jelikož do nich můžete foukat menší tlak a nemusíte se bát proražení například o kořen či kámen, protože není co prorazit. Do bezdušových plášťů se lije speciální těsnící mléko, které možné defekty nebo úniky vzduchu rychle zacelí.

Co znamená "Tubeless ready a Tubeless easy"?

Ačkoliv se to může zdát, tak Tubeless ready pláště nejsou bezdušové pláště. Lze je ale zapomoci těsnícího mléka speciálním postupem v bezdušové proměnit.

Tubeless easy je nejnovější varianta Tubeless ready plášťů. Nová monofilní tkanina na bocích pláště umožňuje velmi snadnou konverzi na Tubeless pláště.

 

Vejde se mi plášť do rámu/vidlice?

U zvláště širokých plášťů, především pro MTB horská a enduro kola občas vyvstává otázka, zda se vejdou do rámu a nebudou při jízdě drhnout. My doporučujeme držet se té velikosti pláště, které byly dodány s kolem. Pokud chcete plášť vyměnit za širší, doporučujeme zvolit takový plášť, který bude mít alespoň 5 mm prostor z každé strany (mezi rámem a pláštěm). Stává se, že kolo může být při jízdě vystaveno bočním silám a ráfek nepatrně "uhne" do strany.

 

Proč jsou pláště často užší, než je jejich udávaná šířka?

Pro zaručení dostatku místa pro pláště v rámu využívá řada výrobců povolenou toleranci +/- 3 mm. Je to z toho důvodu, že nové pláště se po namontování na kolo nepatrně roztáhnou. Velkou roli samozřejmě hraje tlak vzduchu.

 

Jaký je rozdíl mezi 28" a 29" plášti?

Šlo by říct, že přesně jeden palec. Šlo by ovšem také říct, že vůbec žádný. Obě tyto velikosti mají stejný vnotřní průměr, to tedy 622 mm a tím pádem je lze nasadit na stejný ráfek. V Evropě je 28" rozměr standardem pro silniční kola. Velikost 29" byla zavedena před několika lety v USA pro MTB kola. Toto označení vzniklo proto, protože MTB pláště jsou objemné a jejich vnější průměr odpovídá přibližně 29". V každém případě jsou však oba údaje velmi nepřesné. Úzké 28" pláště, např. 23 mm jsou ve skutečnosti svým vnějším průměrem něco přes 26". U šířky 40 mm přibližně odpovídají 28" a u velmi širokých plášťů, např. 60 mm nebo i více, je vnější průměr již téměř 30".

 

Z jakých materiálů se skládá plášť?

Tři základní části pláště, tedy: kostra, jádro patky a běhoun jsou z gumy. Většina dnešních plášťů má i ochranný pás proti defektu či proražení. Jádro pláště stanovuje průměr pláště a zabezpečuje jeho usazení v ráfku.

Jádro patky je většinou drát. U skládacích plášťů je místo drátu použit kruh z kevlarových vláken. Kostra pláště je textilní tkanina oboustranně pogumovaná a střižena v úhlu 45°. Díky tomuto úhlu ke směru jízdy dává kostra plášti potřebnou stabilitu. Většina koster je z nylonu. Podle stupně kvality pláště mají však kostry různou hustotu vláken.

Směs pláště:

- Přírodní nebo syntetický kaučuk

- Podíl kaučuku je přitom podle směsi 40-60%. Plniva jsou 15-30% a zbytek tvoří ostatní látky.

- Plniva, například saze

- Změkčovadla

- Látky zabraňující stárnutí směsi

- Vulkanizační látky

- Vulkanizační urychlovače

- Pigmenty, barviva

 

Co znamená označeí EPI u kostry pláště?

Toto značení poukazuje na hustotu tkaniny v kostře pláště. Používá se i označení TPI (Threads Per Inch), tedy vlákna na palec. Pláště mohou mít 25-330 EPI.

V podstatě se dá říci, že čím je kostra hustší, tím je plášť kvalitnější. Jemná kostra je žádoucí pro nízký valivý odpor a dobré jízdní vlastnosti. Naopak u hustě tkaných koster je vyšší ochrana proti defektu, jelikož hustší materiál je těžší propíchnout. Optimálním kompromisem mezi váhou a robustností je cca 65 EPI.

 

Věříme, že Vám tento článek pomohl při rozhodování. Pokud však nebyly všechny Vaše otázky zodpovězeny, klidně nám napiště na objednavky@bikenero.cz