Michelin WILD ENDURO - Když tě baví jezdit z kopce dolů

Michelin WILD ENDURO!

Jezdíte Enduro? Pak určitě dost přemýšlíte, jaké pláště na svém kole vozit - a Michelin nám dal dost dobrou odpověď. Pláště WILD ENDURO určitě budou fungovat dokonale.

wild enduro

Do kategorie Enduro se toho schová hodně. Začíná to u kol, kam se mohou řadit již lehké trailbiky ale i ostrá enduro kola, která jsou spíše malými sjezďáky.

U plášťů je to (bohužel) podobné. Michelin WILD ENDURO svou konstrukcí míří spíše do kategorie druhé, tedy malý sjezd. A to je při jízdě okamžitě znát a to hlavně díky dvou věcem: váha a tuhost bočnice. Vyztužené bočnice jsou skoro jako u sjezdových plášťů. To samé se dá říct i o vzorku dezénu, tedy minimálně to platí u pláště WILD ENDURO FRONT, kdy je dezén tohoto předního pláště dost agresivní. Zadní varianta WILD ENDURO REAR je naopak více jezdivý.

ezgif.com-gif-maker

 

Univerzál na všechny povrchy

Výrobce doporučuje tento plášť do téměř všech typů povrchů, od tvrdého až po blátivý. Toto platí především pro zmíněnou variantu Front, kterou lze vozit i na zadním kole. Nejuniverzálnější kombinace však dosáhnete při použití Front na předním kole a Rear na zadním kole. V tomto případě přední plášť vede a zadní jede! I když kombinace vyšší hmotnosti a lepivé směsi, ze které jsou pláště vyrobeny nemá zrovna předpoklady pro dobré odvalování.

Pokud je však vaší prioritou cesta z kopce dolů a opačný směr berete jen jako nutné zlo, nebudete mít s horším odvalováním problém. Pokud je však poměr cesty z kopce/do kopce vyrovnaný, podívejte se určitě po tvrdší verzi Competition Line. WILD ENDURO v nejměkčí verzi exceluje hlavně ve sjezdech. Ve výjezdech na kopec ho můžeme označit jako podprůměrný. Michelin v tomto případě nejede na kompromis, aby to trochu drželo a trochu jelo.

Vydrží vše!

Konstrukce těchto plášťů je dost pokročilá. O zesílených bočnicích jsme se již zmiňovali na začátku článku. Downhill Shield Technology je nejvíc, co Michelin aktuálně má. Stejné provedení můžeme najít i na DH sjezdových pláštích. U WILD ENDURO k tomu výrobce přidal navíc i Low Pressure Reinforcement, tedy další vrstvu navíc, která se nachází v oblasti patek a zabraňuje deformaci pláště při použití extra nízkých tlaků. Nejen bočnice, ale i směr běhounu je velmi podobná jako u sjezdových plášťů. Nejměkčí variantu směsi Magi-X DH volte pro maximální grip.

wild enduro 4

Až podezřele snadné...

Michelin momentálně nabízí pouze šířku 2.40. Nazouvání Michelin plášťů je však opředeno mnoha pověrami, že se špatně obouvají. Nově je však možné pláště nazout i bez použití montpák a jde to opravdu snadno! 

wild enduro 5

Jejich doménou je odklon

V průřezu je tvar pláště WILD ENDURO hodně hranatý s výraznými bočními výstupky. Takový tvar oceníte v odkloněných šikminách. Ostré boční výstupky se mohou lépe "zakousnout" do terénu a plášť tak doslova řeže povrch. Boční výstupky jsou dostatečně pevné, aby se ani při větším náklonu neohnuly. Pomáhat jim k tomu má jejich poměrně předimenzovaná základna. Jízdní vlastnosti jsou dobře předvídatelné, v podstatě neexistuje situace, kdy by svým chováním jezdce překvapily.

Naopak na tvrdém povrchu je hranatý profil pláště trochu na obtíž. Plášť se totiž nemůže do povrchu tolik zakousnout a má pak menší styčnou plochu s povrchem, než kdyby byl profil kulatější. Z tohoto důvodu je i plášť méně čitelný a předvídatelný na tvrdém podkladu.

Přední vs. zadní

Přední a zadní verze plášťů si jsou dost podobné, u obou se na středu běhounu střídají dva a dva štuplíky. Pár rozdílů je však možné najít. Nejvíce patrné jsou nižší štuplíky středového běhounu u zadního pláště. A na stejném plášti také jednoznačně upoutá absence zkosení náběhových hran u všech ostatních výstupků.

Obě verze mají lehce naříznuté výstupky. Hloubka zářezů je snad jen půl milimetru. To zásadní vliv na grip mít nebude, ale rozhodně se to podepíše na delší životnosti pláště.

Snímek obrazovky 2022-10-01 v 19.32.16

Stojí hodně, ale jsou drahé?

Pláště Michelin jsou drahé. Ale vezmeme-li v potaz jejich výdrž a vlastnosti, tak je cena obhajitelná. Někteří mohou namítat, že pláště na kolo jsou dražší, než pneumatiky na auto. To může být sice pravda, jenže v tomto případě srovnáváme nesrovnatelné. Toto jsou závodní pláště vhodné na závody světového EWS (Enduto World Series) a musíme je tedy porovnávat například s pneumatikami pro závodní vozy WRC. Tam už jsou ceny pneumatiky také úplně jinde, než u pneumatik klasických.

Navíc ve prospěch Michelinu mluví i výdrž jejich plášťů. Ze zkušeností víme, že takové pláště zvládnou jednu celou závodní sezonu.